Vintervarsel - November 2023

Postet av 0450 Magnus Bergsgate 3/5 Sameie den 28. Nov 2023

Da er vi inne i kuldeperioden, her er en påminnelse til alle: 


1. Varmeovnene i oppgangene skal stå på 20 grader

Det forhindrer frost i rør som er nær yttervegger / oppgang, det gjelder også baktrapper.  Noen baktrapper må ha smådørene stående på gløtt. En lunk i gangen gir lavere strømkostnad i leiligheten, det reduserer kald trekk fra gangen


2. For terrasser - rene sluk og varmekabler slått på

For alle terrasser - sørg for at slukene er tømt for blad og dritt så vann renner fritt, vannskader på egen eller andres leilighet som følge av tette sluk er seksjonseiers ansvar og vil sannsynligvis ikke dekkes av forsikringen.


3. Hold alle dører og vinduer lukket

Kråkene finner varme andre steder


Til dere med leietakere - sørg for at de får informasjonen. 

Spør gjerne om noe er uklart, en fin vinter ønskes.

Vennlig hilsenStyret i sameiet Magnus Bergs gate 3/5




Bakgårdsdugnad 24. og 25. oktober, kl 17-19 begge dager

Postet av 0450 Magnus Bergsgate 3/5 Sameie den 15. Okt 2023

Vi skal nå få igangsatt fornyelse og reparasjon av bakgården: 

  • Brannsikring av søppelcontainer-rom
  • Utbedring av synkehull og overvannskum 
  • Generell kantstein og belegning i bakgården


I den forbindelse må vi fjerne det meste av beplantning og klargjøre for arbeidene før vinteren setter inn.  Solen går ned tidlig så litt kreativitet med lyssetting behøves her: 

  • VI forbereder  HVA som skal gjøres, og hvordan vi kvitter oss med hageavfallet
  • På dag 2 (25.10.2023) vil viktigste jobb være å kjøre bort hageavfall til gjenvinningsstasjonen etter at alt er klippet opp og samlet i sekker om noe gjenstår fra dag 1. 
  • DU stiller med arbeidshansker, sag, hagesaks og annet verktøy som egner seg til å klippe og kutte busker og grønt i småbiter, og info om du kan kjøre på dag 2. 
  • Arbeidslys - en arbeidslampe du kan sette i vinduet og opplyse bakgården. Har vi mange nok, jobber vi i bra flomlys


Meld fra hvilken dag du kan delta ved å melde fra ved å besvare mail eller melde fra på Naborom, innen utløp av ONSDAG 18.10.2023. Og hva du har av verktøy og lys å bidra med.

Vi er solidarisk ansvarlig for utgifter i sameiet alle sammen, dette bidrar til å holde kostnadene nede. 

Vennlig hilsen Styret. 




Brannsikring kjeller - nøkler og info

Postet av 0450 Magnus Bergsgate 3/5 Sameie den 5. Okt 2023

Hei hei

Viser til oppstart av brannsikring i kjelleren, med frist søndag 8.10.2023.

Vær oppmerksom på at Oslo Brannsikring skal ha tilgang til KJELLERTAKET, så dere ikke stabler så høyt at det blir vanskelig for dem å komme til. 


Levering av nøkler/koder til boder

For kodelås behandler du koden som en nøkkel og følger instruksjonen for nøkler.  

Nøkkelen må være godt merket og  legges i en lukket konvolutt. Konvolutten merkes:

  • Nummer på boden
  • Navn og mobiltelefon for kontaktperson

Leveres hos Henning Haga, oppgang B, 2. etg på følgende tidspunkter: 

  • Torsdag 5.oktober kl 20.00 - 21.00
  • Søndag 8. oktober kl 20.00 - 21.00
  • Ved behov for annen avtale: ring tlf. 90599103

Alternativt kan boden låses opp søndag kveld og stå åpen mens arbeidet pågår, men det er ikke ønsket fra Oslo Brannsikring. 


Seksjonseieres ansvar

Seksjonseiere er selv ansvarlig for sine eiendeler 

  • Verdisaker bør fjernes, regler for egen innboforsikring gjelder 
  • Ting dere er redd for må tas vekk eller dekkes godt til  - det vil drysse sparkel og fugemasse. Sameiet dekker ikke skader på eiendeler som følge av søl fra utbedring av taket  

For låste boder kan lås bli klippet opp om nødvendig, boden vil da bli stående åpen. 

Dersom en seksjon ikke har ryddet klart og dette forsinker arbeidet, vil ekstrakostnaden som følge av forsinkelsen bli belastet seksjonen. 


Kontaktliste

Til orientering utleverer styret kontaktliste til Oslo Brannsikring, denne inneholder seksjonseieres navn og telefonnummer.

Vennlig hilsen Styret 




Påminnelse - kjellerboder ryddet senest søndag 8.10.2023

Postet av 0450 Magnus Bergsgate 3/5 Sameie den 3. Okt 2023

Hei hei

Vi minner om at kjellerbodene skal være ryddet og klare for brannsikring av tak søndag 8.10.2023.

Oslo Brannsikring foretrekker at boden er låst og at de mottar nøkkel og selv låser seg inn og ut av bodene.  Melding om hvor merket nøkkel leveres kommer TORSDAG.  


  • ALLE boder: Boden må være ryddet slik at det er fri tilgang til alle yttervegger, gjennomføring (dvs. der rør eller ledninger går gjennom vegg eller tak) og gipsskjøter i kjellertaket. Avtale om håndtering av nøkler og avlåsning av boder kommer senere.
  • ALLE boder: Ting dere er redd for må tas vekk eller dekkes godt til  - det vil drysse sparkel og fugemasse. Sameiet dekker ikke skader på eiendeler som følge av søl fra utbedring av taket.
  • Felles-boder og fellesarealer: Vi anbefaler ikke å sette eiendeler i felles-bodene, de er ulåst og gjenstander settes for seksjonseiers egen risiko. Skulle noen ha behov for midlertidig lagring i felles-bodene, ta kontakt med styreleder. Fellesarealer skal være fri for gjenstander. 
  • Boder mellom nedgang  oppgang C og til høyre mot baktrapp i bakgården: Må ryddes plass for for tilgang til alle gipsveggene i bakkant og hele taket i bodene. 
  • Seksjon 23: Boden mot leiligheten må være tom, vi må ha tilgang til hele bakveggen. Vi må sannsynligvis også inn i leiligheten, område over branndøren inn i leiligheten skal utbedres.


Vær så snill: Søppeldunkene i bakgården er til ordinært avfall. Hver seksjonseier sørger selv for å rydde og kjøre bort ting som skal kastes.  https://www.oslo.kommune.no/avfall-og-gjenvinning/alle-gjenbruksstasjoner/smestad-gjenbruksstasjon/#gref


Minner også kort om fare for ekte hussopp. Meld fra øyeblikkelig dersom noe uvanlig oppdages når dere rydder. Treverk og pakk skal ikke være i berøring med mur, verken på gulv eller vegg.


Vennlig hilsen Styret.


Les meldingene - de ligger samlet under "Nytt fra styret" på Naborom: https://magnusbergsgate3.naborom.no/






BRE: rapport og krav til videre tiltak

Postet av 0450 Magnus Bergsgate 3/5 Sameie den 8. Sep 2023

Hei hei

Av hensyns til utfordring med å legge dokumenter i portalen ber vi dere se e-post sendt ut  i dag: "Rapport til BRE pr 5.9.2023 og påfølgende svar med videre tiltak"

Mailen inneholder:

  • Sameiets rapport pr 5.9.2023 (frist 6.9.2023)
  • Fra BRE: Dere må sende dokumentasjon på at brannsikkerheten har økt
  • Fra BRE: Tiltaksliste - Magnus Bergs gate 3

Det blir en krevende vinter - si fra om du har noen timer til overs og kan være med og bidra.

Vennlig hilsen Styret. 




BRE Tilsyn og viktig påminnelse

Postet av 0450 Magnus Bergsgate 3/5 Sameie den 5. Sep 2023

Hei hei

Pålagte tiltak etter BRE tilsyn

Etter krav fra Brann og Redningsetaten har styret levert statusrapport over fremdrift for pålagte tiltak for å forbedre brannsikkerheten i gården, rapporten følger vedlagt. Se gjennom, flere tiltak berører enkeltseksjoner direkte. 

Vi minner om: 


Forberedelse til brannsikring av etasjeskiller kjellertak

 Frist for å klargjøre kjeller er søndag 8.10.2023,  dette er en hard deadline, den gjelder ALLE seksjoner, sørg for å være klar. Se "Nytt fra styret" sendt ut 21.8.2023, her står det beskrevet hva du skal gjøre. 


Kjør bort ditt eget "kast" -  trappeganger, kjellerganger, felles boder skal være fri for gjenstander

Søppelkontainere er til husholdningsavfall. Alt annet er du selv ansvarlig for å kjøre bort. 

Ifølge forskriftene skal det ikke stå noe utenfor bodene på loft og kjeller, i ganger og trapper, heller ikke midlertidig. Vi tømte og kastet under dugnaden. Kjør vekk eget skrot. 

Smestad Gjenvinningsstasjon - Ullernchausseen 26, 0379 Oslo, Norge https://www.oslo.kommune.no/avfall-og-gjenvinning/alle-gjenbruksstasjoner/smestad-gjenbruksstasjon/#gref


Ingen i styret synes dette er morsomt å holde på med. Gjør hverandre en tjeneste og bidra til at vi har vårt på stell i gården. En fin sensommerkveld ønskes.  

Vennlig hilsen Styret.





VIKTIG: Økonomi og aktiviteter i høst

Postet av 0450 Magnus Bergsgate 3/5 Sameie den 21. Aug 2023

Hei og vel overstått sommer

Her er informasjon om hva som skjer i høst og tiltak som må utføres av alle seksjonseiere.


Innkalling av egenkapital

Det har påløpt store ekstra kostnader, og arbeidet med pålagte utbedringer etter branntilsyn igangsettes. Det kalles derfor inn egenkapital. Beløpene følger fordelingsnøkkel for seksjonene: 

  • September: kr 120.000
  • November: kr 120.000

Dette er også et forhåndsvarsel om ytterligere innkalling av egenkapital  til å dekke videre arbeid med pålagte utbedringer, i tillegg til at sameiet behøver å styrke egenkapitalbasen, vi kjører med for lave tilgjengelige midler. 


Pålagt tiltak fra BRE: Brannsikring av etasjeskiller kjellertak 

Tiltaket blir gjennomført av Oslo Brannsikring i oktober, med oppstart mandag 9.10.2023. Alle må derfor rydde plass i egen bod i kjelleren: 

  • ALLE boder: Boden må være ryddet slik at det er fri tilgang til alle yttervegger, gjennomføring (dvs. der rør eller ledninger går gjennom vegg eller tak) og gipsskjøter i kjellertaket. Avtale om håndtering av nøkler og avlåsning av boder kommer senere.
  • ALLE boder: Ting dere er redd for må tas vekk eller dekkes godt til  - det vil drysse sparkel og fugemasse. Sameiet dekker ikke skader på eiendeler som følge av søl fra utbedring av taket.
  • Felles-boder og fellesarealer: Vi anbefaler ikke å sette eiendeler i felles-bodene, de er ulåst og gjenstander settes for seksjonseiers egen risiko. Skulle noen ha behov for midlertidig lagring i felles-bodene, ta kontakt med styreleder. Fellesarealer skal være fri for gjenstander. 
  • Boder mellom nedgang  oppgang C og til høyre mot baktrapp i bakgården: Må ryddes plass for for tilgang til alle gipsveggene i bakkant og hele taket i bodene. 
  • Seksjon 23: Boden mot leiligheten må være tom, vi må ha tilgang til hele bakveggen. Vi må sannsynligvis også inn i leiligheten, område over branndøren inn i leiligheten skal utbedres.


Unngå fare for ekte hussopp

 I forbindelse med rydding av bod minner vi om fare for ekte hussopp, denne elsker treverk, ved, papp, gamle bøker etc.  Følgende gjelder uten unntak

  • Treverk (også ved) og papp skal ikke være i berøring med mur - verken gulv eller vegger.  Treverk, ved, pappesker som berører mur-overflate (gulv eller vegg) må flyttes.  Eksempel på løsning: Terrasse fliser, kan legges på gulv, evt også oppetter vegg, stabler legges med 15 cm klaring fra murvegg. 
  • Seksjonseier er ansvarlig for egen bod.

 Meld fra øyeblikkelig om det har oppstått sopp eller råte bak/under det du flytter. 


Vær så snill: Søppeldunkene i bakgården er til ordinært avfall. Hver seksjonseier sørger selv for å rydde og kjøre bort ting som skal kastes.  https://www.oslo.kommune.no/avfall-og-gjenvinning/alle-gjenbruksstasjoner/smestad-gjenbruksstasjon/#gref


Pålagt tiltak fra BRE: utbedring av søppelrom

Styret er i ferd med å gjennomgå løsninger for utbedring av søppelrom iht. pålegg og krav til brannsikring av området. Vi ser samtidig på utbedring av bakgården og hvilke muligheter vi kan ha der innenfor et fornuftig budsjett. Mer informasjon kommer senere.


Utbedring vannskade  4-5 etg oppgang C 

Presenningen over terrassen i 5. etg. gjelder utbedring av vannskade ned i leiligheten i 5. og  4. etg, og det ble først vurdert å komme fra utett terrasse. Det viser seg at det sannsynligvis lekker fra taket, saken er fortsatt pågående. Kostnadene dekkes i første omgang av sameiet, og vi har stilt krav til forsikringsdekning. 


Ta kontakt med styret om dere har spørsmål eller behøver mer informasjon. Husk at denne meldingen går til seksjonseiere, som selv er ansvarlig for informasjon og oppfølging av leietakere. 

Ta også gjerne kontakt om du har noen timer til overs og kan bidra. 

Vennlig hilsen Styret i sameiet Magnus Bergs gate 3-5 





1 Kommentar

Ekstremvær - seksjonseieres ansvar

Postet av 0450 Magnus Bergsgate 3/5 Sameie den 6. Aug 2023

Med bakgrunn i de neste dagers værvarsel med ekstreme regnmengder ber vi dere være ekstra oppmerksomme og sørge for å begrense mulige skader. 


TERRASSER - alle terrasser i øverste etasjer får mye vann 

  • Sørg for at sluket er åpent og rent og sjekk at vannet renner raskt bort 
  • Dersom det er for mye vann på terrassene, hjelp til og måk det ut over verandakanten med mellomrom og hold vannmengden nede
  • Løse gjenstander anbefales tatt inn

VANNINNTRENING ved VERANDADØRER 

  •  Alle må sørge for at det ikke står vann mot verandadørene så det ikke trenger vann inn i bygget

VINDUER 

  • Vinduer i FELLESOPPGANGENE skal være LUKKET 
  • Egne vinduer er hver seksjonseier selv ansvarlig for å for sikre


Til info har vi nettopp sjekket takrennene ut mot gateløpene - de er åpne og fri for rusk. Vi har tatt en titt på alle kjellervinduer, det skal være i orden. 

Hjelp hverandre å holde gården trygg og i orden. Vennlig hilsen Styret




Sommertid er høytid for...

Postet av 0450 Magnus Bergsgate 3/5 Sameie den 29. Jun 2023

Hei hei 

Sommertid er høytid for late dager, ferie og reiser. Dessverre er sommertid også høytid for innbrudd, mange dører har bitemerker fra kubein når man komme hjem fra reise. Så vi spør pent: 


Hold alle dører inn i gården LÅST

Portrom, kjellerdører, hovedinnganger, bakdører. Selv om du "bare skal..." en liten tur. Kommer du til en dør som står på gløtt eller låsen er slått fra, gjør oss alle den tjenesten at du låser den. 


Vi minner også om at det er smart å slå av vannet inn i leiligheten når man reiser bort. Skulle uhellet være ute, begrenses skadene betraktelig for alle. 


En riktig god og avslappende sommer ønskes fra styret





Vårdugnad 2023

Postet av 0450 Magnus Bergsgate 3/5 Sameie den 27. Apr 2023

Vi holder vårdugnad for å gjøre det hyggelig til 17.mai og sommersesongen. Dugnaden utføres tirsdag 9.mai og onsdag 10.mai i uke 19 fra kl. 17.00 og utover.
 
Et bilde som inneholder clip art

Automatisk generert beskrivelse

Se liste for dugnadsoppgaver, så kan dere se hva du/dere ønsker å bidra med og hvilken dag. Listen henges også opp i oppgangene.

 God forslag til andre oppgaver, eller ønsker om planter som skal kjøpes inn, så gi gjerne beskjed så gi gjerne beskjed til:   a_klaeboe@hotmail.com.


Container bestilles 9. mai, den står ett døgn. NB! Vi Sameiet blir bøtelagt dersom det blir kastet spesial avfall eller annet farlig avfall i containeren.  Nedenfor følger en liste over hva som ikke kan kastes i containeren.

  • Avfall i fargetette avfallssekker. Dersom avfallssekker benyttes må disse være gjennomsiktige.
  • Farlig avfall (maling, batterier, impregnert trevirke o.l.)
  • Gulvbelegg som inneholder Ftalater
  • Elektrisk og elektronisk avfall (alt som går på strøm eller batteri)
  • Dekk
  • Matavfall
  • Flytende avfall
  • Kjemikaler
  • Rene masser (fliser, jord, stein, tegl, takstein, fyllmasse, eller betong)
  • Forurensede masser
  • Gips
  • Vinduer produsert mellom 1965 og 2005
  • Isolasjon

 Minner samtidig om at det IKKE skal settes søppel eller poser med flasker utenfor avfallsdunkene. Hver beboer må sørge for å kjøre bort eget søppel som ikke går i avfallsdunkene. Mer info:
 https://www.oslo.kommune.no/avfall-og-gjenvinning/oversikt-over-gjenbruksstasjoner/


 Ekstra om kjeller: 

På grunn av fare for soppangrep skal det ikke lagres papp og trevirke rett på gulv eller mot yttervegger i kjelleren. Utstyr må derfor lagres i egnede hyller, og det kan legges terrassefliser (plast) på gulvet. 

Velkommen til dugnad
Vennlig hilsen styret  




Service på brannvernanlegget tirsdag 14.mars kl 09.00

Postet av 0450 Magnus Bergsgate 3/5 Sameie den 7. Mar 2023

Siemens vil i år også gjennomføre sin årlige service på brannvernanlegget.

Dato: Tirsdag 14 mars 2023

Tid: fra kl 09.00

Siemens vil utføre en klokkeprøve mellom kl 9 og 10, vi gjør oppmerksom på at det da vil bli litt lyd. Deretter vil det tas stikkprøvekontroll av deteksjon i fellesområder og i boenheter der det måtte være noen hjemme. Vi behøver altså ikke tilgang til alle leiligheter.

Når det gjelder sjekk av pulverapparat i hver enkelt leilighet ber vi at beboerne selv sørger for å sjekke dette og melder tilbake til styret. Vi kommer tilbake til dette om ikke lenge.





Informasjon om nytt porttelefonsystem fra Defigo

Postet av 0450 Magnus Bergsgate 3/5 Sameie den 29. Jan 2023

Porttelefonanlegget vil torsdag 2. februar byttes ut til et digitalt porttelefonsystem fra Defigo. Svarapparatet i leiligheten som man tidligere har benyttet vil nå gå over til en løsning som benytter app på din mobiltelefon/nettbrett eller et egnet svarapparat fra Defigo (opsjon). Alle beboere vil få sin egen bruker til å logge seg inn på app og/eller svarapparat fra Defigo.

 

Husk at du fremdeles alltid kan åpne dørene med vanlig nøkkel!

 

Ved installasjon er det ikke behov for at beboere er hjemme i hver enkelt leilighet, da installering av skjermpanel kun foregår ved hoveddørene ihhv Magnus Bergs gate og ut mot Gimleveien. 

Det blir ingen felles fjerning av eksisterende svarapparat i hver enkelt leilighet, dette må seksjonseier selv sørge for hvis man ønsker dette.

 

Oppstart: 

I forkant av installasjonen vil alle få en e-post med brukernavn og passord til systemet. I denne e-posten finner man også lenke til Defigo appen for App store og Google play.

Hvis du leier ut er du som utleier selv ansvarlig for å informere din(e) leietakere om installasjon. 

Hvis du ikke allerede har gjort det så skal du som seksjonseier informere styret om utleie, slik at vi kan legge til leietaker(e) som bruker.

Bruk av app:

Når dere har logget inn i appen vil vil hjemskjermen bestå av dørene du har tilgang til. Appen vil også fungere som en digital nøkkel ved å trykke på dør-ikonet til den enkelte døren for å låse den opp.
 
Med appen blir det også mulig å skjule ringeknappen sin fra skjermpanelet som blir montert utenfor. Hvordan man går frem for å skjule ringeknappen sin vil være beskrevet i brukermanualen til Defigo appen. Ved førstegangsregistrering vil ringeknappen din være ditt fulle navn. Visningsnavnet på ringeknappen din vil du kunne endre til det du måtte ønske i appen.

 

Slik vil du nå ta imot besøk:

På skjermpanelet utenfor vil som nevnt navnet ditt være synlig som ringeknapp. Når besøket trykker på navnet ditt kan de ringe på til deg. 

Dersom du er pålogget app/svarapparat vil du få en videosamtale på din mobiltelefon. Er mobiltelefonen din låst vil du måtte låse opp telefonen når du blir varslet om besøk før videosamtalen starter. Da vil det dukke opp video og en grønn knapp man trykker på for å åpne døren for besøket.
 

Om du ikke har lastet ned eller ikke ønsker å benytte appen vil samtalen komme som en vanlig telefonsamtale til din telefon fra nummer: 21 56 69 50, da kan man åpne døren ved å trykke på 5 på telefontastaturet.

En alternativ løsning er som tidligere nevnt svarapparatet til Defigo. Denne kan kjøpes i Defigo sin nettbutikk:

https://www.getdefigo.com/no/shop 

 

Mulighet for adgangsbrikke: 

Appen kan brukes som en digital nøkkel men vil også kunne benyttes til å registrere egne adgangsbrikker. Dette er forklart i brukermanualen som dere finner under brukerstøtte i appen.

Ved å følge linken under finner du veiledning for hvordan man registrerer adgangsbrikke:

Registrere adgangsbrikke
 
Hver enhet får utdelt 2 adgangsbrikker i sin egen postkasse et par dager før installasjon. Er det behov for ytterligere brikker kan dette bestilles for egen regning i Defigo sin nettbutikk: 

https://www.getdefigo.com/shop/adgangsbrikke

Adgangsbrikker må beboer selv registrere i appen. Dersom du ikke benytter app kan du kontakte styret for bistand, send en e-post til Gina

Hvis du leier ut er du som utleier selv ansvarlig for å informere styret om endring i leietakere slik at styret kan legge til leietaker(e) som bruker. Eier av seksjon er også ansvarlig for adgangsbrikkene, tilsvarende ordinære nøkler.


Support:

Dersom dere oppdager feil eller har noen spørsmål om systemet kommuniseres dette direkte med Defigo. Defigo kan nåes innenfor vanlig arbeidstid (09:00-17:00) ved å sende en mail til support@getdefigo.com eller per telefon til 22 21 00 20.

Dersom du ikke har mottatt brukerdetaljer til Defigo eller ønsker å legge til øvrige familiemedlemmer skal Styret v/Gina (ginamhh@gmail.com) kontaktes for brukerregistrering. Det samme vil gjelde ved eventuelt salg av leilighet eller utleie.

Styret har laget en side på Naborom der vi har samlet all informasjon om Defigo. Fremtidige oppdateringer vil du også finne her:

https://magnusbergsgate3.naborom.no/p/69494/porttelefoni

Hvis det er andre spørsmål eller henvendelser så ta gjerne kontakt med Gina,  eller skriv en melding til Styret via Naborom så skal vi svare etter beste evne😊



5 Kommentarer

Majorservice AS - vaktmester

Postet av 0450 Magnus Bergsgate 3/5 Sameie den 3. Jan 2023

Sameiet har inngått vaktmesteravtale med Majorservice AS, gjeldende fra og med 1.1.2023.

Kontaktinformasjon: 

Sameiet har avtale om ukentlig tilsyn (mandager), tjenester inkludert i avtalen følger i tabell nedenfor. Se også informasjon under "Beboerguide" på Naborom. 

Andre tilleggsytelser kan bestilles. Oppgaver som belastes sameiet skal bestilles av styret. Seksjonseiere er velkommen til å bestille håndverkertjenester fra Majorservice AS for  egen regning. 

  • Vaktmestertjenester koster kr 495,- + mva pr time (pr 1.1.2023) 
  • Arbeid utført av fagkyndige håndverkere avtales til gjeldende timepris